Frydefull syltetøykake

Form: Rund form Ø 26 cm 

250 g margarin
250 g sukker
2 egg
250 g hvetemel
1 ts bakepulver

1/2 liter Eplemos

Smør og sukker røres hvitt. Deretter røres egg, mel og bakepulver inn. 1/2-parten av deigen fordels i en smurt rund form. Bunnen stekes ca 15 minutter ved 175 grader. Eplemosen legges over den halvstekte bunnen. Resten av deigen fordeles over eplemosen i klatter. 10 g mandler hakkes og strøs over.

Kaken stekes i ca 1/2 time ved 175 grader.

Hvis man har f.eks. litt gammel marsipan liggende i kjøleskapet så anbefaler jeg å rive litt av den med rivjern over eplemosen. Det blir knallgodt!

Kaken smaker like godt varm som kald.

Oppskriften har jeg arvet fra mamma. Opprinnelig het den Maritas syltetøykake og inneholdt kirsebærsyltetøy. Jeg syntes ikke den var særlig god med kirsebærsyltetøy og byttet det ut med eplemos som jeg hadde plenty i fryseren av (vi har epletre i hagen). Revet marsipan er et annet grep jeg har tilføyd selv.

Legg igjen en kommentar

