Flettet lørdagsloff

1 kg hvetemel
5,5 dl vann
50 g gjær
3 ss olje
2 ts salt
1 egg

Deigen eltes kraftig (ca 8 min med maskin). Heves 30 minutter. 3 emner rulles ut og flettes sammen. Etterheves 40-45 minutter. Pensles med vann eller pisket egg. Stekes nederst i ovnen ca 30 min i 225 grader.

Denne oppskriften fant jeg bakpå en pakke mel for mange år siden. Plutselig skjønte jeg at fletteloff faktisk er enklere å lage enn vanlig loff. Dessuten blir alle så imponert når man setter frem en enorm fletteloff. Jeg pleier å la folk skjære selv. Jeg har en stor fjøl som er helt perfekt å servere denne loffen på.

Legg igjen en kommentar

