Eplepai

Paibunn:
250 g smør
90 g melis
250 g hvetemel

Paifyll:
4 store matepler
1 pakke vaniljesaus
3 dl melk
2 ss sukker

2/3 av deigen trykkes ut i bunnen av en rund, godt smurt form. Eplene skrelles og skjæres og legges på paibunnen. Strø over litt sukker.

Lag vaniljesausen med 3 dl melk og 2 ss sukker. Denne avkjøles og helles over eplene. Resten av deigen kjevles ut og legges oppå som et lokk.

Kaken stekes i middels varm ovn – ca 200 graderi ca en time.

Serveres lunken, men smaker også godt kald.

Dette er en av oppskriftene jeg har fått av mamma. Hun lagde den ofte da jeg var barn og jeg pleide å påstå at det var den aller beste kaken i hele verden. Jeg syns fortsatt den er sinnsykt god.

5 comments

  1. Næsj! Jeg legger inn bilder om jeg har bilder. Denne siden er like mye for min egen del som for din. Og jeg vet hvordan maten ser ut for jeg har laget den før. :tøff:

  2. 9na. Det er enkelt som fy. Man steker dem som lapper eller sveler i stekepannen. Gjerne litt godt smør i panna. Avanserte muffeluffemakere hiver også litt kakao i halvparten av røren og får derved tofargede muffeluffer.

    Men jeg noterer mangelen i oppskriften og lover å rette opp i kveld.😉

Legg igjen en kommentar

