Bacon- og løkpai

Bunn:
Ca. 4,5 dl hvetemel
125 g smør
2 ss sitronsaft
1 eggeplomme

Alt blandes i foodprocessoren. Bruk kniven. Den ferdige deigen settes kaldt i ca 30 minutter. Deretter trykkes den ut i paiform og prikkes med gaffel. Stekes i ovnen på 180 grader i ca 15 minutter. Avkjøles.

Fyll:
1 stor løk
1 pakke bacon
3 egg
1 beger rømme
3/4 kopp revet ost
krydder (salt & pepper)

Løk og bacon hakkes og freses i stekepannen. Fordeles på paibunnen.
Egg, rømme, ost og krydder blandes og helles over løk og bacon i paiformen.

Paien stekes midt i ovnen på 180 – 200 grader i 35 minutter til den er lekkert gyllen.

Alternativt kan løken og bacon’et byttes ut med skinke og purre. Det er kjempegodt!

Denne oppskriften har jeg fått av min tante. Og paien har jeg laget titt og ofte til forskjellige anledninger. Det fine er at det ikke er så mye smør i paibunnen, slik at den ikke er så mektig og kvalmende som mange andre paier jeg har smakt.

One comment

  1. Hei, syns det er utrolig godt med sesamfrø i paibunnen. Rømme kan byttes ut med melk el fløte, eller man kan bytte ut rømmen og en del av osten med cottage cheese eller creme fraiche😉 Det er veldig godt med stekt kanarell i fyllet i tillegg til bacon og løk. Vårløk og purre brukes ofte her i huset. Jeg pleier også å ha med paprika i røra jeg heller over, paprikapulver altså🙂 Herlig matside, dette.

Legg igjen en kommentar

